מקורות התזונה והבריאות מתחילים כבר בינקות ותינוקות שנולדים עם סיבוכים רפואיים, או שנולדים מוקדם, נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות האכלה והתפתחות ארוכות טווח. גם הורים לילדים בריאים בדרך כלל נאבקים כיצד לעזור לילדם לאכול תזונה בריאה. אנשי מקצוע העובדים עם הורים וילדים יכולים ליישם אסטרטגיות טיפול מבוססות מחקר כדי לעזור לתינוקות ולמשפחותיהם בנושא האכילה.
בשנים האחרונות הורחב העיסוק במערכת הבריאות בישראל בתחום, בכלל זה בפגיות, מחלקות ילודים וכמובן בקהילה, וקורס זה מהווה מקור ידע מקצועי נרחב, עדכני ומבוסס מחקר - מבית היוצר של הגוף המוביל בתחום.
אודות הקורס:
הקורס יעסוק בתקופת החיים 0-36 חודשים, בהיבטי אכילה – בכלל זה אוכלוסיית הפגים והמטופלים המורכבים רפואית (מגיל 0 עד 6 חודשים) כמו גם אוכלוסיית הילדים הבריאים בקהילה (מגיל 6 חודשים ועד גיל 3).
הקורס יספק מידע מעשי הניתן ליישום מידי על מנת לסייע לקלינאים לזהות ולטפל טוב יותר בגורמים המשפיעים על האכלה מוצלחת של תינוקות פגים (preterm) ותינוקות חולים (ill term). זאת, באמצעות פרקטיקה מבוססת ראיות - תוך שימוש בגישת BROSS ובשיטת SOFFI. בנוסף, הקורס ירחיב את היריעה - מעבר לפגים וילדים חולים - ויספק מידע על תחומי ההתפתחות התומכים בלימוד אכילה של מגוון רחב של מזונות המתאימים לילד. בשלב זה נדבר על התפתחות נורמאלית של יכולות אכילה ואסטרטגיות כלליות שיסייעו לילדים עד גיל שלוש להפוך לילדים ששמחים לאכול מזונות בריאים – קרי - מחיות, "מאכלי אצבע" ומאכלי שולחן (עם דגש על פירות / ירקות).
את הקורס תעביר ד"ר Ross, קלינאית תקשורת, PhD בעלת כ 30 שנות ניסיון קליני וניסיון הוראה, נחשבת מומחית בקנה מידה בינ"ל בתחום האכילה והבליעה.
סה"כ 42 שעות אקדמיות, פרטים נוספים בתכנית הקורס.
קהל יעד: הקורס מיועד לאנשי מקצוע מוסמכים בלבד: קלינאות תקשורת, רפואה (כולל רופאי הנקה) , סיעוד, פיזיותרפיה, תזונה קלינית, ריפוי בעיסוק, ייעוץ הנקה, הוראה בחינוך המיוחד, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה, מומחים להתערבות מוקדמת (early intervention) וכיו"ב. הקורס מקנה כלים מבוססי מחקר לאנשי מקצוע המלווים פגים ותינוקות חולים כמו גם תינוקות ופעוטות בריאים עד גיל 3.
תעודה: התנאי לקבלת תעודה הינה נוכחות (בזמן אמת או בצפייה בהקלטות) בכל מפגשי הקורס, ומעבר בהצלחה של בוחן ידע מקוון שיתקיים בסיום כל "פרק" בקורס (ציון עובר: 75/100 בכל בוחן). הבוחן עם חומר פתוח וללא מגבלת זמן. בוגרי הקורס יהיו זכאים לתעודה בינ"ל בגישת SOFFI® (Supporting Oral Feeding in Fragile Infants) . את הבוחן ניתן לבצע באנגלית או בתרגום לעברית. כל בוחן (סה"כ 13) יכלול 8 – 10 שאלות, כאשר הבוחן האחרון יכלול 25 שאלות. ניתן לשפר ציון עד 3 פעמים כאשר הציון הגבוה ייחשב.
עובדי משרד החינוך יכולים להגיש את הקורס לגמול השתלמות במסלול האישי.
פורמט הקורס:
תלמידי הקורס יקבלו את חוברת הקורס מודפסת באמצעות שליח – עד המכון / הבית – עד יומיים לפני תחילת הקורס. חוברת הקורס תהיה מתורגמת כולה לעברית. הקורס עצמו יכלול לימוד עיוני והדגמות בוידאו ותמונות וייערך באופן מקוון – באנגלית עם תרגום סימולטני לעברית.
במהלך ההרצאות יינתן זמן לשאלות ותשובות כאשר הקורס כולו יוקלט! כלומר - גם אם מפסידים מפגש/ים ניתן להשלים בזמנכם הפנוי. ההקלטה תעמוד לרשות התלמידים במהלך הקורס ועד 45 ימים לאחר סיומו.
מטרות ויעדי הקורס:
1. לזהות מרכיבים הכרחיים בהתפתחות התינוק המעידים על נכונות להתחיל ולקיים לאורך זמן הזנה דרך הפה, כולל בהתייחס למצבו הפיזיולוגי, המוטורי והכללי של התינוק.
2. לדון בפיתוח מיומנויות אוראליות-מוטוריות בפגים.
3. לתאר את האינטראקציה בין רמת תפקוד רפואית לרמת תפקוד התפתחותית, ככל שאלה נוגעים למוכנות לאכילה ולהתקדמות (feeding readiness and progression).
4. לזהות תינוקות וילדים צעירים שאינם מציגים התקדמות נורמלית בפיתוח מיומנויות אכילה.
5. להשתמש בגישת "BROSS" לזיהוי התפתחות מיומנויות האכלה דרך הפה ולהשתמש בשיטת SOFFI כבסיס להנחיית החלטות האכלה ואסטרטגיות התערבות.
6. לזהות את ההשפעה של מצבים רפואיים שונים על סיכויי ההצלחה של האכלה דרך הפה.
7. להשתמש בעקרונות של התפתחות תקינה, תזונה וטיפול תומך התפתחותי על מנת להקל ולזרז התפתחות מסוגלות אכילה בקרב פגים, תוך מעורבות המשפחה והצוות המקצועי.
8. לתאר את הכישורים המשפיעים על היכולת לעבור ממזון במצב נוזלי למזון "מוצק" (textured table-food diet), בתחומים ההתפתחותיים הבאים: התחום האוראלי-מוטורי, החושי, המוטוריקה הגס / העדינה, הקוגניטיבי והחברתי-רגשי.
9. למנות את ההבדלים בין ילדים בעלי הרגלי אכילה בררניים (picky eaters) לילדים הסובלים מהפרעת האכלה בילדים (pediatric feeding disorder).
10. להשתמש בעקרונות של התפתחות תקינה, תזונה וטיפול תומך התפתחותי על מנת להקל ולזרז התפתחות מסוגלות לאכילה בקרב פגים, תינוקות עם סיבוכים רפואיים וילדים מלידה ועד גיל שלוש.
11. להשתמש באסטרטגיות מבוססות ראיות כדי להגדיל את מגוון המזונות שילד ינסה / יאכל.
מה כלול בתכנית הקורס?
נושא בעיות האכילה והבליעה מתקיים על רצף התפתחותי, בריאותי ותפקודי. קורס זה יעסוק ברצף זה וליתר דיוק - בקורס נלמד אבחון ואסטרטגיות טיפול מבוססות מחקר - בפגים (preterm) כמו גם בתינוקות הסובלים ממחלות רקע (ill term). כהמשך של הרצף, ומתוך ראיה כוללנית יותר, הקורס יעסוק גם בילדים בריאים מעל גיל 6 חודשים (ועד גיל 3), אשר מתקשים לעשות את המעבר ממזונות נוזלים למזונות מוצקים וחווים קושי לסגל הרגלי אכילה בריאים של מזונות מגוונים. ילדים אלה לעיתים קרויים "picky eaters". אז לצד אבחון וטיפול קליני בפגים ובתינוקות חולים, נלמד בקורס אסטרטגיות תזונתיות כלליות (nutrition strategies) שיעזרו לכם, כאנשי מקצוע, להתמודד גם עם קשיים כאלה ולסייע להורי התינוקות להתמודד עם קשיים אלה (לפי המחקרים כ 30%-50% מהתינוקות / ילדים בעולם יחוו תקופה כזו של "אכילה בררנית"). קורס זה לא יעסוק באכילה בהקשר של סינדרומים שונים (כגון CP, דאון סינדרום וכו`) ולא יעסוק במיעוט הקטן של ילדים מבוגרים יותר (כ 5% מהאוכלוסייה בלבד, לפי מחקרים) אשר סובלים מלקויות אכילה קשות - מוטוריות, מכאניות, סנסוריות או אחרות - שמונעות מהם לאכול (מה שמכונה לעיתים "problem feeders"). ילדים כאלה זקוקים לתכנית טיפול מסוג שונה.
פורמט הקורס, היקפו ומועדיו:
הקורס יוקלט כולו, כך שניתן ללמוד אותו בלמידה א-סינכרונית ולא בצפייה בזמן אמת, כאשר כמובן שניתן לצפות בו גם וגם.
משך הקורס - 42 שעות לימוד אקדמיות ב- 12 מפגשים מקוונים, מהם 10 מפגשים ב"שידור חי":
1. יום חמישי 27.5.21, בשעה 16:00- 19:00
2. שיעור מוקלט מראש - מועד צפיה גמיש לסיום לפני המפגש הבא (למידה אסינכרונית עצמאית).
3. יום חמישי 10.6.21, בשעה 16:00- 19:00
4. יום חמישי 17.6.21, בשעה 16:00- 19:00
5. יום חמישי 24.6.21, בשעה 16:00- 19:00
6. יום שני 28.6.21, בשעה 16:00- 19:00
7. יום חמישי 1.7.21, בשעה 16:00- 19:00
8. שיעור מוקלט מראש - מועד צפיה גמיש לסיום לפני המפגש הבא (למידה אסינכרונית עצמאית).
9. יום רביעי 7.7.21, בשעה 16:00- 19:00
10. יום שני 12.7.21, בשעה 16:00- 19:00
11. יום רביעי 14.7.21, בשעה 16:00- 19:00
12. יום שני 19.7.21, בשעה 16:00- 19:00 מפגש מסכם.
בנוסף יתקיים מפגש הכנה און ליין, בזום, ביום חמישי, 20.5.2021, בין השעות 20:00-20:45.
ההשתתפות במפגש זה חשובה מאד להצלחתך בקורס !!!
מנחה בינ"ל בכירה: Erin Sundseth Ross, PhD, CCC-SLP
ד"ר Ross, קלינאית תקשורת, PhD בעלת כ 30 שנות ניסיון קליני וניסיון הוראה, נחשבת מומחית בקנה מידה בינ"ל בתחום האכילה והבליעה. היא פיתחה את שיטת SOFFI לטיפול בפגים ותינוקות - שיטה שהוכרה על ידי ארגון האחיות האמריקני (מח` יילודים) כשיטה מומלצת מאוד ליישום בבתי חולים. היא מנחה קורסים וסדנאות בכל העולם – בדגש על תינוקות וילדים מגיל ינקות ועד גיל 5.
אודות SOFFI®
גישת SOFFI® היא גישה משולבת לתמיכה בהאכלה אוראלית בתינוקות מורכבים מבחינה רפואית, הן בפגיות (NICU) והן במסגרת התערבות מוקדמת. הגישה מונחית על ידי "אלגוריתם" קבלת החלטות קליני שנועד להבטיח שכל המזינים משתמשים באותה חשיבה קלינית במהלך ההאכלה. בשנת 2013, האיגוד הלאומי האמריקני לאחיות ילודים (National Association of Neonatal Nurses) המליץ בחום על השימוש באלגוריתם SOFFI בשילוב עם ההנחיות שלהם “Infant-Directed Oral Feeding for Premature and Critically Ill Hospitalized Infants: Guideline for Practice” (Sables-Baus, S., et al. , 2013.). ה"אלגוריתם" של SOFFI מבוסס על עקרונות דומים לאלה המפורטים בהנחיה זו של האיגוד הלאומי לאחיות ילודים.
אנא תשומת לבכם:
על אף שקורס זה הינו קורס מקוון, מטעמים פדגוגיים, ובהתאם לדרישות הבינ"ל, מספר המקומות בקורס מוגבל.
הטבות מיוחדות לנרשמים בהרשמה מוקדמת!!!
במידה ומקום העבודה משלם את עלות הקורס עבורכם – צרו איתנו קשר טלפוני לשריון מקום ונחזור אליכם להסדיר את התשלום.
מומלץ לשריין מקום - ליחידים ובעיקר לקבוצות בטלפון 050-2227253 (ליאור).
הרשמה:
על אף שמדובר בקורס מקוון, מספר המקומות בקורס זה מוגבל.
ההרשמה לקורס הינה על בסיס כל הקודם נרשמת ? ( או נרשם, כל האמור מכוון לשני המינים )
קורס זה יתקיים בכל מקרה, היות ומגבלות משרד הבריאות אינן חלות עליו היות ואין מדובר בקורס פרונטלי, בכלל זה במקרה של סגר מלא, ובין היתר גם מסיבה זו – הקורס כולו מוקלט לצפייה חוזרת. היות שהכול מוקלט ונגיש בכל שעה אין ביטולים לקורס זה. גם במקרה של ביטול עקב מצב רפואי הנתמך באישור רפואי תשמר לתלמיד הזכות לממש את הלמידה במועד מאוחר יותר (הקורס כולו מוקלט). ניתן להעביר הרשמה לתלמיד אחר עם דמי טיפול בסך 90 ₪ בלבד.
עלות הקורס:
מחיר מחירון: 2692 + מע"מ (3150 ₪)
מחיר רגיל: 2042 ₪ + מע"מ (2390 ₪ כולל מע"מ)
מחיר מיוחד: 1871 ₪ + מע"מ (2190 ₪ כולל מע"מ)
מחיר מסובסד "חבר מביא חבר" ל 50 הנרשמים הראשונים בלבד (!): 1700 + מע"מ (1990 כולל מע"מ)
שימו לב: לאור הביקוש הרב המחיר המיוחד פתוח לכל הנרשמים עד 27.4.21.
הן לנרשמים אישית והן לנרשמים בהרשמה קבוצתית.
מחיר "חבר מביא חבר" – מתאפשר אך ורק בהרשמה עם קישור מיוחד שמופץ דרך בוגרי המחזור הקודם בלבד!
מספר המקומות מוגבל - ההרשמה היא לפי כל הקודם זוכה!
הרישום כולל:
חוברת קורס מודפסת ומתורגמת לעברית במשלוח אישי "עד הבית" (או הקליניקה), פורטל לימוד ייעודי ובו כל חומרי הקורס (מאמרים, הקלטות וידאו של שיעורים בעברית, ועוד) ותעודה באנגלית שתשלח בדוא"ל בכפוף לעמידה בדרישות הקורס.
הקורס מקוון ויתקיים בכל תנאי, גם בתנאי סגר!
הערה:
לאור ההכנות הלוגיסטיות של ארגון הקורס ייתכנו קשיים ואף ביטול. איננו אחראים לנזקים ישירים או עקיפים שעלולים להיגרם לנרשמים, לרבות בגין ימי חופשה, נסיעות ועוד. כאיש/ת מקצוע מוסמך הנך האחראי/ת הבלעדי על יישום הטכניקות הנלמדות בקורס הן בתרגול בקורס והן מחוצה לו. הינך מוותר על כל תביעה כנגד אקטיביקס ו/או המנחה ו/או קולגות על נזקים שייגרמו לך ו/או למטופלים שלך עקב יישום החומר הנלמד על מטופלייך. מובהר כי התכנים המועברים בקורס כפופים לזכויות יוצרים ואין לשכפל או לעשות בהם שימוש אחר פרט ללימוד עצמי. חל איסור מוחלט לצלם או להקליט את תכני הקורס. החומר הנלמד כפוף לזכויות יוצרים והינו לשימוש אישי בלבד - אין לעשות בו שימוש להעברת סדנאות, הרצאות או קורסים אחרים ללא אישור מראש ובכתב מאקטיביקס. אין כפל הנחות. פתיחת הקורס מותנית במינימום משתתפים. ט.ל.ח.
תכנית הקורס Course Agenda (Subject to change & adaptations)
הקורס שם דגש על אסטרטגיות להקל על יכולות התינוק ולפתח מיומנויות האכלה של המטפל. זאת, תוך שימוש בגישה רב תחומית הן ב- NICU והן לאחר שחרור התינוק במהלך ששת החודשים הראשונים לחיי התינוק. הנקה מודגשת כשיטת ההאכלה הטובה ביותר לתינוקות, עם כמה אסטרטגיות לתמיכה בהנקה. עם זאת, רוב אסטרטגיות ההאכלה מיועדות להאכלה באמצעות בקבוק, מכיוון שיותר בעיות האכלה של תינוקות מתרחשות עם האכלה באמצעות בקבוק. המטרה היא לזהות מוכנות להזנה ולספק אסטרטגיות התערבות ממסגרת של התפתחות תקינה. מודגשת גישה הוליסטית המשלבת את השבריריות הרפואית של תינוקות אלה, תוך שימוש בגישת BROSS ובשיטת SOFFI. כמו כן, הקורס סוקר את התפתחות המיומנות של התינוק בתחומים האוראלי-מוטורי, החושי, המוטוריקה הגסה / העדינה / בהיבט הקוגניטיבי / וגם בהיבט החברתי-רגשי. כל אלה תומכים ביכולות של הילד לעבור מתזונה נוזלית למזון "מוצק". פירות, ירקות ובשר הם המרקמים הקשים ביותר לאכילה ודורשים אינטגרציה מרבית של מיומנויות אוראליות-מוטוריות וחושיות. ילדים הנוהרים אחר "ג`אנק פוד" נאבקים לעיתים קרובות לשלב כישורים אלה, והורים זקוקים לאסטרטגיות מעשיות שיעזרו להם להפוך את זמני הארוחות למהנים לכל המשפחה. חלק שני זה מספק אסטרטגיות מבוססות ראיות שיעזרו לאוכלים "בררנים" אלה ללמוד לאכול מזונות מזינים.
Objectives per lesson: (Subject to change & adaptations)
By attending these sessions, the participant will be able to:
Session 1
• List at least one emotion families report having while feeding their infants in the NICU
• Define “nourish” and “feed”
• List at least one resource available to families
• List at least one way staff in the NICU can help parents feel attached to their infant in the NICU
• List at least one area of knowledge parents need to be taught
• List the four subsystems of the Synactive Organization of Behavioral Development
• Define “Homeostasis” as it relates to development
Session 2
• Describe the importance of physiologic stability on feeding
• Describe at least one comorbid factor associated with slower feeding progression
• List at least one anatomical difference between infants and adults
• Describe the difference between compression and suction
• List which is the first to develop in the infant, suction or compression
• Discuss at least one outcome targeted by oral stimulation programs
• List at least two benefits of breast feeding compared to bottle feeding
• Identify at least three major anatomical changes that influence feeding between 3 and 6 months of age
• Describe at least one channel of communication (Synactive Organization of Behavioral Development)
• Describe at least one behavior of readiness to engage
• Describe at least one behavior indicating disengagement
Session 3
• List at least two risk factors for ongoing feeding problems
• List at least one comorbidity factor that is associated with a longer transition to full oral feedings
• List one effect of respiratory issues on oral feeding
• List one influence of gastro-intestinal issues on oral feeding
Session 4
• List the first step in the BROSS framework
• List the defining characteristic of the Obligatory Step
• Discuss what the “just right challenge” is related to feeding the premature and/or medically complex infant
• List what the feeder should do when homeostasis is lost
• List at least 2 benefits of Kangaroo Mother Care on the mother, the parent-infant relationship
• List at least 2 benefits of Kangaroo Mother Care for the infant
• List at least one core idea of the room environment for an attuned feeding
• Describe the optimal feeding schedule for newborn term infants based upon newborn infant stomach volume studies
• Describe at least one benefit of using colostrum for oral care
• Describe at least one benefit of positive oral experiences
• Identify at least one reported outcome of implementing feeding plans
Sessions 5 - 7
• Identify at least two evidence-based interventions for bottle and/or breast feeding
• List at least two reasons why a feeding may be stopped
• Describe optimal alignment of head, body, extremities
• Discuss at least one benefit of side-lying positioning during feeding
• List the two types of pacing
• Describe how to correctly do regulated pacing
• Describe at least one danger of using thickeners with the premature population
• Identify at least two benefits of using human milk
• Describe at least two evidence-based interventions for breast feeding
• Describe at least one effect of long-term naso-gastric (NG) tube use on feeding development
• List at least one factor that impacts how tube feeding affects the development of normal eating and drinking skills
• List at least one component of a “normal” feeding experience
• Describe what is known about the development of taste and flavor:
• In the newborn infant
• During introduction to complementary foods
• During the toddler and preschool years
• Describe what is known about how to influence acceptance of novel foods during transitions to solid foods
Session 8
• Identify at least 4 differences in sensory inputs from pureed to table foods
• Describe at least one difference in oral-motor movements/abilities between infants and young children
• Discuss how gross motor skills influence the ability to transition to textured table foods
• Describe how the development of language influences how the child thinks about their world and their eating
Session 9
• List at least one evidence-based intervention that can support an infant transitioning to pureed foods
• Describe the influence of variety on the ability to accept novel purees
• Discuss at least one benefit and one challenge of Baby Led Weaning
• List at least two oral skills necessary to eat meltable carbohydrates
Session 10
• List at least one evidence-based intervention that can encourage a baby/toddler to try a new food
• Describe the influence of parent preferences of food on acceptance foods in the child
• List at least two oral skills necessary to eat harder textured foods
• List at least three sensory inputs that influence the child’s desire/willingness to try a new food
Session 11
• List at least one evidence-based intervention that can encourage a baby/toddler to try a new food
• Describe the influence of parent preferences of food on acceptance foods in the child
• List at least two oral skills necessary to eat harder textured foods
• List at least three sensory inputs that influence the child’s desire/willingness to try a new food
Session 12 (Case studies with participants, question/answer period)
• Identify at least one specific strategy to improve acceptance of texture in the 6-9 month old
• Identify at least one specific strategy to improve acceptance of fruits, vegetables in the school-aged child